In haar column in de Volkskrant stelt Aleid Truyens de vraag waarom leerkrachten zo klaaglijk zijn. "Misschien omdat er bij leraren geen aanwijsbaar verband bestaat tussen overmatig werken en behaalde resultaten. Een econoom die tevens remedial teacher is, wees mij op de disbalans van vraag en aanbod in het onderwijs: de ‘prijs’ van onderwijs is gratis, het ‘product’ goed onderwijs is niet gedefinieerd. Leerlingen, ouders en directie kunnen eindeloos blijven vragen, omdat er geen rem zit op de consumptie. "
Maar eigenlijk bedoelt Aleid dat het product gedefinieerd is op een manier die niet de hare is: aandacht aan persoonlijkheidsontwikkeling, sociale vaardigheden, creatieve of kunstzinnige ontwikkeling. In feite signaleert ze een tekort aan cognitieve uitdaging. Twee inspirerende citaten: de eerste uit het door aangehaalde McKinseyrapport de tweede uit een boek dat ik via Peter Hagenaars in handen kreeg: hij bezocht een conferentie over denkende kinderen in Londen:
"The only way to improve outcomes is to improve instruction” (Mc Kinsey, 2007).
“To teach for thinking is to open doors of the mind and to cultivate the most potent human tool we have. There can ben o greater teacher’s gift” (Kite, 2000).
De klaaglijkheid te lijf door een bijdrage te leveren aan cognitieve acceleratie. Zet hem in de twee jongens! Oh nee....meisjes!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten