vrijdag 16 januari 2009

Een harde schreeuwer heeft niet altijd ongelijk

Gisterenavond gekeken naar de school van Prem. Ik moest denken aan Kees Vernooy die ooit -op basis van onderzoek- concludeerde dat 20% van de schoolgaande kinderen in het basisonderwijs een leesprobleem hadden, terwijl slechts 3 tot 5% verklaren is uit stoornissen. Het verschil noemde hij "didactische verwaarlozing". Prem zou dat waarschijnlijk "didactisch onbenul" noemen. "Nog altijd nemen kinderen uit sociaal-economisch zwakkere groepen, waaronder momenteel veel allochtonen, minder deel aan het onderwijs, is de drop-out en het voortijdig schoolverlaten onder hen groter en komen velen van hen niet toe aan hogere vormen van onderwijs. Nog altijd verspillen we door een te vroege selectie voor het voortgezet onderwijs veel talent, meer zelfs dan vele landen om ons heen. Nog altijd leren kinderen in het onderwijs te weinig over de maatschappij en worden velen daarom slecht voorbereid op mondig burgerschap in een democratische rechtsstaat. Nog altijd is voor velen techniek en kunstzinnige vorming geen vanzelfsprekend onderdeel van hun opleiding.En nog altijd zijn we er slechts in beperkte mate in geslaagd om het onderwijsleerproces goed af te stemmen op de verschillende capaciteiten en op de uiteenlopende voorschoolse en buitenschoolse ervaringen van veel leerlingen." Een citaatje uit de afscheidsrede van van Kemenade. (zie http://www.ou.nl/Docs/Nieuws/2008/2008-11/Een_voorwerp_van_aanhoudende_zorglijkheid.doc ).
Ofwel: Prem schreeuwt een beetje, is niet altijd goed op de hoogte van feitelijkheden (hij heeft geen verstand van didactische leeftijdsequivalenten), maar zijn missie is oprecht: in Nederland wordt te vroeg, te streng en te onverbiddellijk geselecteerd. Leerlingen die niet voldoen aan de normen van de eindtoets CITO hebben een probleem: "de citotoets gaat niet alleen over je vervolgopleiding, maar ook over je kansen op de arbeidsmarkt, je huwelijksmogelijkheden, je levensstijl, je positie op de woningmarkt en daarmee op je levenskwaliteit en levensduur" (Ewald Engelen 2008: Milde Meritocratie: een onderwijagenda voor de 21e eeuw", zie www.waterlandstichting.nl .

Geen opmerkingen:

Een reactie posten