Het cursusjaar is gestart. Academische pabostudenten zijn begonnen: afgelopen week een mooie kick-off meegemaakt, waarin Henk Kip nog eens benadrukte hoe bevoorrecht deze studenten zijn! Intussen is het ontwikkelteam van de academische pabo volop bezig om het programma verder te ontwikkelen. Nieuwe ingrediënten worden in elk geval het project Resultaatgericht Werken, waarvan de kern is dat studenten leren data-driven-teaching te verzorgen en effectieve instructies weten te ontwerpen. In het tweede semester doen we dat aan de hand van door studenten en lectoraat te ontwikkelen vuistregels voor effectieve instructies begrijpend lezen en woordenschat. Op basis van deze vuistregels ontstaan kijkwijzers aan de hand waarvan studenten opnamen van hun instructies in intervisiegroepen kunnen bespreken. Dat betekent dat er geëxperimenteerd gaat worden met een digitale video-toolkit. Een ander initiatief is, om in het tweede opleidingsjaar studenten ervaring te laten opdoen met de kansen van "lopend leren": studenten ontwerpen digitale wandelroutes (bv in musea, langs cultureel erfgoed enz), waarna leerlingen met pda's opdrachtenmakend "tom-tom-achtig" een verkenningstocht maken. (voor een voorbeeld: zie http://www.novomentor.nl/index.php/klant-ervaringen/30-leonardo-afdeling-van-basisschool-de-schakel). We werken daarin samen met Bic-Ta en Novomentor. Jammer dat Jan Zwiers dat niet meemaakt. Had vast mooie ideeën gehad. Op weg naar Texel roept de TomTom regelmatig: "sla hier linksaf". Aanleiding voor kleindochter Tes om consequent te antwoorden: "Niet mij opa!"
woensdag 23 september 2009
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten