Studenten van de academische pabo gaan de komende maanden aan de slag met het verbeteren van hun instructiekwaliteit begrijpend lezen en woordenschat. Ter voorbereiding is een kennisgroep van leerkrachten uit het primair onderwijs, deskundigen uit het lectoraat en docenten taal bezig geweest op basis van actueel onderzoek een reader samen te stellen. Op basis van die reader gaan we aan de slag met de ontwikkeling van een KIJKWIJZER. In die kijkwijzer staat een overzichtelijk aantal vuistregels die ontleend zijn aan een literatuurstudie. Vanuit die vuistregels kan doorgeklikt worden naar "zichtbaar gedrag" van leerlingen: wat is het effect van de instructie op kinderen. Vanaf die plek kan worden doorgeklikt naar een digitaal bestand van achtergrondartikelen én kunnen in de toekomst filmpjes met good practice worden bekeken. Vanaf april zullen studenten aan het oefenen gaan met de kijkwijzer en zullen fimpjes monteren en bewerken van hun instructies. De filmpjes zijn bron van intervisie en reflectieactiviteiten. Vanaf dinsdag is een junior-onderzoeker toegevoegd aan het project: Marit zal onderzoekgegevens verzamelen: een nul- en nameting, diepteinterviews met studenten, mentoren, interne opleiders en docenten en leerlingen. Het geheel krijgt vorm!
woensdag 10 februari 2010
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten