woensdag 4 november 2009

Een vage kennis?



Opnieuw -twee keer en scheepsrecht- begonnen aan dossiervorming voor de subsidieregeling Krachtig Meesterschap. Een richtinggevend instellingsplan en uitzicht op nieuwe lectoraten maken dat het eenvoudiger wordt zo'n aanvraag voor te bereiden. Het woord "kennisinstituut" komt langzaamaan tot leven. Duidelijk is dat de IJsselgroep (en dus Iselinge) behoefte hebben aan een van het instellingsplan afgeleid ontwikkel- en onderzoeksprogramma. Met een accent op mediadidactiek, opbrengstgericht werken en "de denkende klas" zal zo'n programma leidend moeten zijn voor het onderzoek doen en ontwikkelen van producten.

Opbrengstgericht werken: het taalproject krijgt langzaamaan vorm. Samen met Mariƫlle Dortant en Coby Bos (en binnenkort met twee toegevoegde leerkrachten uit het primair onderwijs) studeren we op instructiehandreikingen begrijpend lezen en woordenschatonderwijs. Een eerste leesmap is samengesteld. Uiteindelijk zal op basis van deze studie een "kijkwijzer" voor en door studenten ontstaan aan de hand waarvan ze in de stage hun instructies begrijpend lezen en woordenschat gerichter kunnen oefenen. Van die instructies maken ze opnamen met behulp van een videotoolkitje. Morgen volgt overleg met de uitvoerder van deze trainingen.

Verder morgen overleg met Johan ten Bok en Eline Splithof over de mogelijkheid een minor te ontwikkelen voor cluster 3 en cluster 4-onderwijs. Veel studenten zullen er een kans in zien om in het speciaal onderwijs te kunnen werken. Besturen van s.o.-scholen boren daarmee een nieuwe kweekvijver aan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten