Dubbelloop-learning: een van de indrukwekkende termen waar mijn gerespecteerde collega Gerdo me op wees. Waarom de titel van deze weblog? Omdat mijn afstudeerscriptie voor de master zal gaan over de afstudeerscriptie van pabostudenten. Centraal staat daarin de vraag of het onderhouden van een weblog binnen een kennisgroep leidt tot kwalitatief betere afstudeerscripties en tot minder studievertraging.
Ik hoor van menig student dat hij het werken aan zijn afstudeerscritpie een eenzaam proces vindt: hij kan natuurlijk contacten zoeken binnen zijn stageschool, maar uiteindelijk is het toch vooral de begeleidend docent die voor hem praatpaal is. Zoals een "echte" ANWB-praatpaal: het duurt even voor je antwoord krijgt. Daarbij: de begeleidingstijd van een docent is beperkt. Het idee is, om studenten rond hun afstudeerthema een kennisgroep in te laten richten, die gezamenlijk kennis uitwisselen en delen, elkaar tips geeft (over bronnen, websites, mooie praktijkvoorbeelden). In zo'n kennisgroep kunnen natuurlijk medestudenten worden opgenomen, maar ook andere docenten (die daartoe bereid zijn), leerkrachten uit het onderwijs (ook leerkrachten waarmee in vorige stages een bijzondere band werd opgebouwd. Maar ook andere interne deskundigen (onderwijsadviseurs en psychologen) of zelfs externe deskundigen.
Voor het onderzoek zal een groep studenten worden geselecteerd die -anders dan andere studenten- binnen zo'n kennisgroep gaan werken. Studenten leren een afstudeerweblog te maken en te onderhouden, waarbij ze moeten zorgdragen voor het samenstellen van een webloggroep. Na afronding van de afstudeerscriptie zal onderzocht worden of de kwaliteit van de scripties van deze studenten hoger is en of zij in een sneller tempo hun scriptie hebben afgerond. De hypothese is, dat dat namelijk het geval zal zijn.
dinsdag 30 december 2008
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten