Het basisonderwijs in het noorden van ons land is niet op orde: 17% van de scholen presteert volgens de inspectie zwak tot zeer zwak! Volgens de inspectie ligt dat vooral aan de leerkracht: die zou moeite hebben om het dunbevolkte noorden onderwijs in combiantieklassen effectief te organiseren. De Volkskrant noemt vandaag mogelijk andere factoren. Bijvoorbeeld de kennisvlucht: ouders met een hoog opleidingsniveau hebben in het noorden niets te zoeken. Of zoals mijn dochter altijd zegt: "Pap, als je universitair bent afgestudeerd, dan kom je vanzelfsprekend in de Randstad terecht". Voor de rest een aardig kind. Als gevolg van die "braindrain" blijven er vooral ouders met een wat lagere ambitie achter: hun verwachtingspatroon is laag. Er wordt weinig met kinderen gesproken en weinig met hen gelezen. Sardes voert op dit moment in Oost Groningen een project Spraakmakend uit (http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://www.spraakmakendgroningen.nl/front/p_templates/Onderwijsinformatieplein/spraakmakend/img/spraakmakend/headerpic.jpg&imgrefurl=http://www.spraakmakendgroningen.nl/front/index.php%3Fid%3D20&usg=__nL29lJsDHBei34BSiC8j7eQXuAo=&h=196&w=550&sz=8&hl=nl&start=3&um=1&tbnid=5j7nAkFBskLzPM:&tbnh=47&tbnw=133&prev=/images%3Fq%3Dspraakmakend%252Bsardes%26um%3D1%26hl%3Dnl%26sa%3DN. Gericht op ouders en leerkrachten. Onbewust nemen leerkrachten het patroon van ouders over: er worden eenvoudiger vragen gesteld, met minder genoegen genomen. Paul Jungbluth: de school kleurt altijd mee met de omgeving. Ofwel: leerkrachten reproduceren en bevestigen het gedrag van ouders. En zo blijft het leven lekker overzichtelijk.
dinsdag 17 februari 2009
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten