zondag 10 oktober 2010

De OV-chipkaart

Afgelopen donderdag vertrok ik met OV-kaart op zak, samen met Hen(k) Kip naar Hilversum voor overleg met partijen over een te plannen Week van de Reclame. Syntus kent geen toilet, geen schoonmaak, geen airco en geen dienstregeling en ook geen OV-chip. Dus eerst een kaartje kopen in Doetinchem, in Arnhem daarna inchecken voor het "echte" werk. Op de terugweg staat het boemeltje in Arnhem al te wachten. Henk stapt zó in, ik moet eerst met een omweg (de poortjes staan onlogisch ver weg) uitchecken. De trein vertrekt voor mijn neus.
Vrijdag naar Venlo, voor overleg met George Moerkerke van de Open Universiteit. Vanuit Arnhem check ik in. In de trein van Veolia lees ik hun tv-krant: "u heeft een papieren reisdocument nodig, de OV-chipkaart is nog niet geldig. Onlangs ben ik al in Braga uit de bus ben verwijderd wegens zwartrijderij, een boel gewacht en gedoe. Maar anders dan in Portugal kent het Nederlandse openbaar vervoer geen gastheer: niemand controleert. In Venlo koop ik een enkeltje voor de terugweg. Maar: moet ik nog uitchecken (wat in Venlo niet kan) in Arnhem? Dan ben ik in- en uitgecheckt in dezelfde plaats. 's Avonds bel ik de servicedienst van NS. Hier hebben ze geen antwoord op: belt u maandag maar terug, dan staan uw gegevens vast geregistreerd. Waar heb ik die kaart eigenlijk voor?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten